Skip to content
< Tillbaka

Lägre klimatavtryck med e-handel

Tidigare i veckan fick världen tunga besked i samband med att FN:s klimatpanel, IPCC, publicerade en ny klimatrapport. Extremväder väntas till följd av den globala uppvärmningen och klimatkrisen är ett faktum. Efter att ha levt i en global pandemi i över ett års tid, var dessa tråkiga nyheter förmodligen det sista vi ville höra. Idag kommer vi dock titta på frågan ur ett positivt perspektiv och undersöka om ökad e-handel kan bidra positivt till klimatet.

Covid-19 har lett till ett uppsving för e-handeln. Som ett resultat av nedstängningar och restriktioner är det fler än någonsin tidigare som shoppar online hemifrån. Med en ökande e-handel, och eftersom klimatfrågan är högaktuell, kanske du undrar vad som är bäst för miljön – shopping online eller i traditionell butik?

I början av året kom MIT Real Estate Innovation Lab ut med en rapport som redogör fördelarna med e-handel för miljön jämfört med traditionell fysisk handel. Deras studie visade att koldioxidutsläppen i genomsnitt är 36% lägre från onlineshopping jämfört med shopping i butik. Den största delen av utsläppen i samband med butiksshopping kommer från transporten. I jämförelse med e-handel är koldioxidutsläppen från transport 2,5 gånger större vid fysisk handel. Genom att använda en standard-van för direktleverans hem till kunden kan 100 stycken enskilda bilresor ersättas, vilket resulterar i ett lägre koldioxidutsläpp. Denna metod är även gynnsam för företag verksamma inom e-handel då orderkonsolidering och nätverksoptimering leder till minskade kostnader.

En lösning för att ytterligare minska utsläppen är enligt MIT:s studie smartare logistikkedjor. Att direkt leverera varor hem till slutkunden från lagercentraler placerade geografiskt nära kunden kan spara 50% av utsläppen av växthusgaser från transporter. Vidare kan detta tillvägagångssätt minska det totala klimatavtrycket med 10% per paket. För att göra e-handeln ännu mer hållbar kan leverans ske med elbilar, byggnader och paketering kan utvecklas och artificiell intelligens kan användas.

För att summera har effekterna av Coronapandemin accelerat användandet av e-handel enormt och med de senaste tråkiga nyheterna gällande klimatförändringarna, har vi ännu en anledning till att välja e-handel framför traditionell shopping.

Läs hela rapporten från MIT här.

Läs Vidare

Förbered din SAP Commerce-plattform för en ny verklighet efter pandemin
juni 8, 2021
Covid-19-pandemin har omdanat shopping på nätet. Enligt en analys av UNCTAD, ökade den globala...
Ökad produktivitet med distansarbete
september 27, 2021
Ett hett ämne just nu är om vi ska gå tillbaka till att arbeta på kontoren nu när vi börjar se...
Restriktionerna lättar – Hur kommer det att påverka e-handeln?
oktober 18, 2021
Det är svårt att undgå att covid-19 har inneburit ett stort steg framåt för e-handelsbranschen....