Lägre klimatavtryck med e-handel
Tidigare i veckan fick världen tunga besked i samband med att FN:s klimatpanel, IPCC, publicerade en ny klimatrapport. Extremväder väntas till följd av den globala uppvärmningen och klimatkrisen är ett faktum. Efter att ha levt i en global pandemi i över ett års tid, var dessa tråkiga nyheter förmodligen det sista vi ville höra. Idag kommer vi dock titta på frågan ur ett positivt perspektiv och undersöka om ökad e-handel kan bidra positivt till klimatet.
Covid-19 har lett till ett uppsving för e-handeln. Som ett resultat av nedstängningar och restriktioner är det fler än någonsin tidigare som shoppar online hemifrån. Med en ökande e-handel, och eftersom klimatfrågan är högaktuell, kanske du undrar vad som är bäst för miljön – shopping online eller i traditionell butik?
I början av året kom MIT Real Estate Innovation Lab ut med en rapport som redogör fördelarna med e-handel för miljön jämfört med traditionell fysisk handel. Deras studie visade att koldioxidutsläppen i genomsnitt är 36% lägre från onlineshopping jämfört med shopping i butik. Den största delen av utsläppen i samband med butiksshopping kommer från transporten. I jämförelse med e-handel är koldioxidutsläppen från transport 2,5 gånger större vid fysisk handel. Genom att använda en standard-van för direktleverans hem till kunden kan 100 stycken enskilda bilresor ersättas, vilket resulterar i ett lägre koldioxidutsläpp. Denna metod är även gynnsam för företag verksamma inom e-handel då orderkonsolidering och nätverksoptimering leder till minskade kostnader.
En lösning för att ytterligare minska utsläppen är enligt MIT:s studie smartare logistikkedjor. Att direkt leverera varor hem till slutkunden från lagercentraler placerade geografiskt nära kunden kan spara 50% av utsläppen av växthusgaser från transporter. Vidare kan detta tillvägagångssätt minska det totala klimatavtrycket med 10% per paket. För att göra e-handeln ännu mer hållbar kan leverans ske med elbilar, byggnader och paketering kan utvecklas och artificiell intelligens kan användas.
För att summera har effekterna av Coronapandemin accelerat användandet av e-handel enormt och med de senaste tråkiga nyheterna gällande klimatförändringarna, har vi ännu en anledning till att välja e-handel framför traditionell shopping.