Mät dina framsteg inom e-handeln med rätt nyckeltal
När din e-handelsplattform väl har lanserats vill du spåra, mäta och förbättra försäljning och kundupplevelse baserat på den data som strömmar in. Det är viktigt att välja såväl analysverktyg som mätvärden rätt samt att definiera nyckeltal på ett sätt som gör det möjligt att genomföra en heltäckande analys för att få insikter om möjliga förbättringar.
Det första steget är att göra dina mål och syften tydliga:
- Anpassa verksamheten efter affärsmål och resultat
- Kom överens internt om de nyckeltal som ska mätas
- Fastställ lösningens fokusområden
- Definiera och möjliggör lösningar och processer
När målen har tydliggjorts kan du börja arbeta med nyckeltal på en mer detaljerad nivå. Här är några exempel på nyckeltal baserade på olika mål:
Mål |
Nyckeltal |
Öka webbtrafiken |
Antal sessioner/unika besökare, sessioner per källa i procent |
Öka den aktiva kundbasen |
Aktiva kundanvändare, nyregistreringar |
Öka köpfrekvensen |
Upprepad köpfrekvens, prenumerationsgrad (% av intäkterna) |
Här på Langia har vi en omfattande erfarenhet av att optimera projekt baserade på SAP Commerce, ta bort flaskhalsar och framtidssäkra hela lösningen. Till vår hjälp har vi en pool av ledande SAP Commerce-experter med erfarenhet från stora internationella kunder och projekt, många med en bakgrund hos SAP (tidigare hybris) självt, vilket innebär en djupgående förståelse av plattformen och därmed högsta kvalité i vår leverans. Kontakta oss idag för att få reda på mer!